Prečo by učitelia mali štrajkovať?

Autor: Ivo Dudáš | 25.11.2012 o 4:21 | (upravené 25.11.2012 o 9:17) Karma článku: 16,94 | Prečítané:  2232x

Po štvrtkových vyjadreniach predstaviteľa ZMOS-u pána Parizeka som sa ubezpečil v jednej dôležitej veci. Ak chceme pomôcť slovenskému školstvu, musíme ho zbaviť vplyvu ZMOS-u. A to sa dá len jediným spôsobom. Financovať školy priamo a nie sprostredkovane cez zriaďovateľa. Arogancia s akou sa pán Parizek vo štvrtok vyhrážal odvolaním riaditeľov škôl, ktorí sa zapoja do štrajku, svedčí o jeho postoji ku školstvu, ale čo je horšie, aj o jeho nekompetentnosti zastávať funkciu, akú zastáva. Možno by nebolo zlé, keby sa pán Parizek vrátil do školskej lavice, pretože už v základnej škole sa žiaci učia o ústave a vedia, že ústavné zákony platia pre všetkých, čiže aj pre riaditeľov škôl. V ústave sa zároveň spomína právo na štrajk a sú tam jednoznačne vymenované profesie, ktoré z logických dôvodov štrajkovať nemôžu. Pán Parizek, riaditelia škôl medzi nimi nie sú!

Odkiaľ teda beriete tú drzosť vyhrážať sa riaditeľom škôl odvolaním? Odkiaľ beriete odvahu na výzvu, ktorá smeruje k porušovaniu našej ústavy? Mňa osobne vaše slová jednoznačne upevnili v tom, že štrajkovať je potrebné. Je potrebné, aby sme dali najavo, kde sa školstvo nachádza a prečo sa tam nachádza. Jedným z dôvodov je aj fakt, že na fungovanie školstva majú vplyv ľudia ako pán Parizek.

Som presvedčený, že za mnohými rozhodnutiami ministerstva školstva v minulosti, ale najmä v súčasnosti boli tlaky ZMOS-u. Jedným z takýchto príkladov je zrejme aj nedávna zmena vo financovaní mimoškolských aktivít žiakov. Stačí sa pozrieť na to, kto z tohto zákona vyťažil najviac. Opäť je to ZMOS, ktorý získa peniaze pre obce a mestá, ktoré by mali byť použité na mimoškolskú činnosť žiakov. Problém je v tom, že peniaze nie sú účelovo viazané a získajú ich všetky obce a mestá, bez ohľadu na to, či organizujú mimoškolskú činnosť detí. Takže si s týmito peniazmi môžu robiť čo chcú, napr. ich môžu využiť na opravu chodníkov. Netvrdím, že opravovať chodníky je zlý nápad. Zlý nápad je financovať opravu chodníkov z peňazí, ktoré majú byť použité na mimoškolskú činnosť detí. Svoje tvrdenia o súčasnom vplyve ZMOS-u na ministerstvo školstva nedokážem potvrdiť. Len ich predpokladám, nakoľko súčasné vedenie si na rozdiel od toho predchádzajúceho do svojej blízkosti odmietlo pustiť zástupcov Slovenskej komory učiteľov. Zrejme je ťažké počúvať racionálne názory z praxe, ktoré nekorešpondujú s názormi súčasného vedenia ministerstva. A to je ďalší dôvod, prečo by učitelia mali štrajkovať. Ľudia na ministerstve si musia uvedomiť, že reformovať školstvo môžu len vtedy, ak budú ochotní počúvať zástupcov učiteľov a nielen tých, ktorí im vyhovujú, pretože pri prvom probléme strčia poslušne hlavy do piesku.

Okrem vyjadrenia pána Parizeka ma na štvrtkových vyjadreniach k štrajku fascinovali ešte dve veci. Po prvé to bola skutočnosť, že za pánom Parizekom stál samotný minister školstva, ktorý nijako nenamietal názory pána Parizeka, čím vlastne potvrdil, že s týmito vyjadreniami súhlasí. Ako čerešnička na torte boli návrhy ministra na zriadenie kontaktných bodov pre deti, ktoré nepôjdu počas štrajku do školy. Pán minister pri tomto návrhu nedomyslel množstvo vecí. Napr. to, kto si vezme na zodpovednosť prípadný úraz niektorého z detí v takomto kontaktnom bode? Ako chce zabezpečiť stravovanie týchto detí? Ako chce zabezpečiť režim takýchto kontaktných bodov, ak by sa v nich stretli deti rôznych vekových skupín? Škôlkar má iné potreby a režim ako piatak v základnej škole. A zodpovednosť za činnosť kontaktných bodov bude jednoznačne na pleciach ministra, pretože tento nápad vyšiel z jeho úst.

Aj keď to pán minister nechce opätovne pripustiť a hádže zodpovednosť za štrajk výhradne na plecia učiteľov, nie je to pravda. Zodpovednosť je najmä na pleciach vládnych predstaviteľov, ktorí odďaľovali stretnutie s odborármi, pretože si mysleli, že sa učitelia zľaknú a pred štrajkom cúvnu.  Namiesto rokovania získavali zo škôl vlastné štatistiky cez krajské školské úrady o počte škôl, ktoré sa plánujú zúčastniť štrajku, pretože neverili štatistikám odborov. Ale naši vládni činitelia sa prepočítali. Naozaj si neuvedomujú, v akej situácii je dnes slovenské školstvo. Neuvedomujú si, že kozmetické úpravy už nestačia. Sú potrebné radikálne kroky, ktoré začínajú najmä pri financiách. Každý učiteľ chápe, že je kríza. Na druhej strane neobstojí argument, že teraz nie je vhodná doba na zvyšovanie platov, pretože za 23 rokov vhodná doba ešte nebola. A pravdepodobne najbližších 23 rokov ani nebude. Nie je tiež pravda, že učitelia doteraz čušali. Žiadajú o navýšenie prostriedkov do školstva každý rok. Jediný rozdiel je v tom, že doteraz neboli natoľko hluční a radikálni. Preto som rád, že sa do štrajku zapojí obrovská väčšina škôl a verím, že to dotiahneme do úspešného konca. Tento štrajk nie je len o zvyšovaní platov učiteľov. Tu ide najmä o to, aby si vláda začala vážiť vzdelanie, pretože len vzdelaní ľudia dokážu posúvať našu krajinu dopredu.

PS: Dobrým slovenským ministrom školstva bude ten, kto sa vzoprie ZMOS-u a presadí priame financovanie škôl.

 

Mgr. Ivan Dudáš

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?